top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תאלון בירן

“החיים הם מה שקורה לנו בזמן שאנחנו מתכננים תוכניות אחרות" - על תקציב והוצאות לא צפויות

עודכן: 18 באפר׳

אפשר לשבת ולהכין תקציב שמכסה את כל ההוצאות הרגילות שלך - דיור, מזון, תחבורה - עד השקל האחרון.


אבל לחיים האמיתיים יש דרך מעניינת להפתיע אותך כל פעם מחדש - דוד המים שלך מתפוצץ, טיפול שיניים מפתיע ומתסכל. או שהכלב פתאום בולע גומייה, ומכאן התקציב שלנו קופץ בנג׳י.


זה נכון שאין דרך לחזות מתי יתרחשו אסונות כאלה ואחרים - אבל יש בהחלט דרכים להתכונן אליהם מראש ולהיערך אליהם טוב יותר.


עם קצת תכנון, אתם יכולים להיות מוכנים לא רק ליום גשום, אלא לסערה מושלמת של הוצאות כלכליות בלתי צפויות.

הוצאות בלתי צפויות
איך להתמודד עם הוצאות בלתי צפויות?

לפני הכל, נגדיר מהן הוצאות בלתי צפויות?


"הוצאות בלתי צפויות" הינן הוצאות שלא ניתן היה לחזות אותן מראש באף דרך. כאן יש להבדיל ביניהן ובין הוצאות שאינן הוצאות שבשגרה, אך כאלה שבהחלט ניתן היה להתכונן אליהן מראש כמו חופשות, קייטנות וטיפולים לרכב.


אלו אינן הוצאות שבשגרה, אך הן חוזרות על עצמן מדי שנה, אנחנו יודעים בדיוק מתי הן צפויות להגיע, ואנחנו יודעים להעריך כמה הן הולכות לעלות, ולכן אינן נחשבות להוצאות לא צפויות.


עבור הוצאות אלה יש לתכנן תקציב משפחתי מקיף שנפרש על פני שנה שלמה או יותר.


כיצד מתמודדים עם הוצאה לא צפויה?


בניית תקציב משפחתי

זהו אחד הדברים התורמים ביותר לצמצום הוצאות בלתי צפויות היא הכרות עם ההוצאות הצפויות שלכם באופן שתבינו באמת מה קורה אצלכם בחשבון הבנק מדי חודש, רבעון או שנה.


רוב המשפחות איתן אני נפגש מדווחות כבר בפגישה הראשונה שהן מוצפות בהוצאות בלתי צפויות כל הזמן.


כאמור, זו תוצאה של חוסר תכנון. הוצאות בלתי צפויות כפי שציינתי בפתיחה אינן מתקיימות באופן קבוע שכן במקרה כזה מדובר בהוצאות צפויות שפשוט לא זוהו ולכן לא נערכנו אליהן מראש.


ניהול תקציב משפחתי והכרת המספרים שלנו בהחלט יסייעו לנו להתמודד מראש ולהפחית דרמטית את גורמי ההפתעה שמתקילים אותנו מדי תקופה.


תקציב משפחתי מתחיל מניתוח נתונים המתבסס לרוב על הוצאות הבית בשלושת החודשים האחרונים. אנחנו בוחנים את כל אמצעי התשלום שלנו – חשבון הבנק, פירוט כרטיסי האשראי, הוצאות במזומן וכדומה.


ניתוח נתונים כזה יאפשר לנו להכיר, אולי לראשונה את רוב ההוצאות הקבועות שחוזרות על עצמן, את ההוצאות המשתנות כמו סופר ודלק וייתכן שבתקופה זו גם נזהה גם כמה הוצאות בלתי צפויות שנוכל ללמוד מהן כיצד להיערך להמשך.


עם המעבר לשלב איפיון תקציב חדש איתו נרצה לעבוד מכאן והלאה, אנחנו עוצרים לרגע וחושבים מהם אותם סעיפים תקציביים שצפויים לקרות במהלך השנה הקרובה - טיפול רכב ורישוי למשל יקבלו חסכון נפרד שהאופן לחישוב נכון שלהם זה לקחת את עלות הרישוי השנתית ולהוסיף את עלות הטיפול השנתי, ואם מדובר ברכב שמועד לתקלות אז נכון להעריך סכום מתאים גם לטיפול במוסך.


חלקו את הסכום הכולל ל - 12 תשלומים (או כמספר החודשים שנותרו במידה ומדובר בתקופה קצרה יותר, למשל רכב שרואה מוסך כל חצי שנה) והנה לכם הסכום החודשי אותו נקציב לסעיף במאזן החדש שלנו.


במקרה של קייטנות והוצאות קיץ העריכו את עלות הקייטנות ופעילויות הקיץ והקצו גם לזה סכום חודשי נפרד, כך נהפוך את הלא צפוי, לצפוי.


במקרה של הוצאה בלתי צפויה נשתמש בדיוק באותה השיטה. צרו לעצמכם קרן חסכון ייעודי המיועדת בדיוק להוצאות הללו והפרישו אליה באופן קבוע ומדי חודש כ-5-7% מהכנסות שלכם.


בפעם הבאה שתצוץ לכם הוצאה לא צפויה כמו דוח תנועה או מזגן שהתקלקל, תוכלו לשחרר מהחיסכון את הסכום הנדרש ובאופן הזה להמנע מטלטול הספינה.


מעוניינים בשיחה עם יועץ כלכלי שיעשה לכם סדר בבלאגן? צרו איתנו קשר ונשמח לענות לכל שאלה!


קראו גם על:




153 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page