top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תאלון בירן

שינוי הרגלים פיננסיים - על אוטומטים וכלכלת המשפחה

עודכן: 1 באפר׳

המציאות שלנו מורכבת במידה רבה מהפרשנות שאנחנו מעניקים לאירועים שונים שחווינו. פרשנות שמכילה נטיות לא רציונליות והיבטים שליליים. זו דרכו של המוח שלנו להשתמש במנגנון הטבעי שנועד להגן עלינו ולהוריד ממנו עומס.


אבל האוטומטים האלה, בוודאי כשהם באים במגע עם כסף, הרבה פעמים יכולים לבוא דווקא לרעתנו. אבל כאן תוכלו לקרוא ולהבין איך לשנות את ההרגלים האוטומטיים בהקשר של כלכלת המשפחה.

שינוי הרגלים פיננסיים
שינוי הרגלים פיננסיים

הפעולות האוטומטיות שלנו נוצרות עוד בתקופת הילדות וההתבגרות וקשורות מאוד לסביבה בה נולדנו ובה התחנכנו, לבית שגדלנו בו, להורים ולהתניות החברתיות שלנו.


כדי להיות אנשים מאושרים, מוגשמים ושמחים אנחנו צריכים לזהות את ההרגלים המעכבים שלנו ולהביא לשינוי הרגלים פיננסיים שכאלו וזו משימה לא פשוטה בכלל אבל לא בלתי אפשרית.


אז מדוע אנחנו נכשלים כל פעם כשזה נוגע בכסף?

  1. אין חשיבה לטווח ארוך ההתמקדות שלנו היא בכאן ועכשיו, בהנאות הקטנות של החיים. אנחנו נוטים להוציא סכומים גדולים על בילויים, ביגוד, מתנות ועוד.. כל פעם קצת ובתדירות גבוהה. בסוף החודש זה מסתכם במאות ואלפי שקלים שנמחקים מהחשבון אשר יכלו להיות מיועדים להשקעה בעתיד טוב ובטוח הרבה יותר. תשאלו את עצמכם כמה מתוכן קניות מיותרות? כמה זה עלה לנו? ועל חשבון מה בדיוק?

  2. מוציאים יותר ממה שמכניסים. המשפט הזה מתמצת את כל הבעיה. כשמתנהלים בחוסר תכנון, ללא הבנה אמתית של היכולת וללא גבולות ברורים, מתקבלות החלטות שגויות. חוסר ניהול כלכלי מוביל אותנו בטווח הארוך או פחות מכך, למינוס בחשבון וסחרורי חובות. איך מטפלים בזה? מוזמנים לקרוא בבלוג קודם שהעלתי ״לצאת מהמינוס – איך עושים את זה נכון״ לכל השלבים ליצירת תקציב משפחתי חדש.

  3. אלופי התלונות! אנחנו רגילים להתלונן כמה יקר פה ושהמדינה חונקת. הכל נכון. אבל את זה לצערנו את זה לא נוכל לשנות. המיקוד שלנו צריך להיות במה שאנחנו יכולים וצריכים לבצע כדי לשפר את המצב הכלכלי שלנו, לקחת אחריות מלאה לפתרון ולהחזיר את השליטה הכלכלית לידיים שלנו. אין לנו ברירה אחרת.

  4. אין מטרה ברורה וחשובה. כאשר יש לכם משימה בעבודה שלא ניתן לדחות אותה אתם תעשו את המקסימום כדי להשיגה, אתם יודעים שאתם חייבים. בבית, הסיפור שונה. אפשר לזרום והכל "יהיה בסדר". אין חוקים ונהלים, אין תקציבים ומותר לקבל החלטות ספונטניות שרק יסבכו את המצב עוד יותר. אבל למציאות חוקים משלה והזרימה הזו צפויה לפגוע בנו בהמשך.

  5. שינוי הרגלים פיננסיים זו משימה קשה, יחד עם זאת בעבודה עקבית וממוקדת אפשר להביא לכך שאנו מצליחים להחליף הרגלים ודפוסי התנהגות מעכבים ולהחליפם בהרגלים חדשים מקדמים. אנו צריכים לרצות להצליח במטרה ולהיות נכונים לשלם את המחיר בכדי לעמוד בה.


שינוי הרגלים פיננסיים
שינוי הרגלים פיננסיים


שינוי הרגלים פיננסיים - כל מה שחשוב לדעת

כשמדובר על שינוי הרגלים פיננסיים - מי שלא יהיה מוכן להתחייב על השגת השינוי קרוב לוודאי יכשל.


אם נדע למקד מחדש את האנרגיות ונבחן שוב את המחירים ששילמנו על הזרימה הכלכלית נצליח להגיע לתוצאה הרצויה, ראיתי בשנים האחרונות משפחות רבות שעושות את זה.


כשמדובר על שינוי של הרגלים פיננסיים, בסוף זה עניין של עלות תועלת, כל עוד לא נבין עד כמה יקר המחיר שאנו משלמים ומה נרוויח מעצם השינוי ניכשל שוב ושוב. אם אתם לא בטוחים כיצד להתחיל - מומלץ לפנות ליועץ כלכלי.


מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:



133 צפיות0 תגובות
bottom of page