top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תאלון בירן

דמי כיס לילדים - בלי מילה על מספרים

עודכן: 21 בנוב׳ 2023

דמי כיס שניתנים לילדים מייצרים להורים הזדמנות מצוינת ללמד את הילדים על כסף ותקציב ולאפשר להם לסגל התנהלות כלכלית בריאה ואחראית להמשך חייהם.


לפני שקובעים כמה לתת דמי כיס לילדים, יש מספר דברים עליהם כדאי להחליט עוד קודם.


מתי נכון להתחיל לתת דמי כיס לילדים שלנו? בכיתה א' או ב' זה זמן מצוין, בגיל הזה רוב הילדים כבר מתחילים לפתח מודעות לשפע הסובב אותם ויודעים לבצע בעצמם חישובים פשוטים, לדחות סיפוקים, לתכנן ולוותר כשצריך.

כמה לתת דמי כיס לילדים?
דמי כיס לילדים

כדי שדמי הכיס לילד יהיו כלי אפקטיבי לחינוך פיננסי חשוב מאוד לנהל סביבם שיח ולדעת להשתמש בהם הן על מנת לאפשר לילדים עצמאות והן ללמדם התנהלות אחראית עם הכסף.


אל תצפו שהכסף ישמש רק לחיסכון, או לרכישות 'אחראיות', ודעו שילדים ישתמשו בדמי הכיס בצורה שונה בדיוק כפי שמבוגרים מתייחסים לכסף בצורה שונה.


מתן דמי כיס לילד מאפשרים להעניק לילדים את האפשרות לקנות על פי בחירתם. העובדה שיש להם כסף היא משמעותית מאד. מצד אחד היא מרגיעה, כי יש להם ואין מחסור.


אך מצד שני - היא מחייבת החלטה על סדרי עדיפויות ומתרגלת בכך קבלת החלטות כלכליות. מדובר בניהול תקציב לכל דבר - הילד לומד, למשל, שחוסר תכנון נכון של ההוצאות עלול לרוקן את החשבון מכסף, ולא יהיה לו תקציב "עד המשכורת הבאה...".


אז איך עושים את זה נכון? כמה דמי כיס לתת לילדים?

  1. ראשית שתפו אותם בתהליך שאתם עוברים והסבירו שמעתה יחלו לקבל דמי כיס באופן שבועי וקבוע. מניסיוני איתם הם הולכים לאהוב את הרעיון והאחריות החדשה הכרוכה בכך וזו הדרך הנכונה ביותר לגייס אותם לתהליך המשפחתי שאתם עוברים.

  2. חשבו יחד איתם על תחום אחריות שמעתה יועבר לניהולם והגדירו תקציב הולם אותו תחלקו באופן שווה לארבעה שבועות. זה אומר שאם דמי הכיס נועדו לבילויים, אתם לא משלמים יותר על הבילויים של הילד, התחום הזה מעתה באחריותו בלבד. תנו להם ״משכורת״ ביום קבוע ואפשרו להם לצפות ולתכנן. בחרו יחד איתם תחום אחד מצומצם – לקטנים אפשר להגדיר צעצועים או ממתקים, עם המתבגרים יותר נרחיב את תחומי האחריות ונעלה בהתאם את סכום התקציב השבועי כגון ביגוד ובילויים.

  3. השיחה שאתם עורכים עם הילדים היא הזדמנות מצוינת בשבילכם לחשוף בפניהם על אילו סעיפים אנחנו ההורים אחראים, כמה באמת עולה בית (צריכת חשמל, מים, גז, חוגים ועוד) ומדוע כל כך חשוב לבצע ניהול תקציב משפחתי במסגרת, תנו להם להבין את העלויות הכרוכות בניהול הבית, זה חשוב מאוד לעתיד שלהם... לקטנים לרוב אין מושג, והם אינם מעורבים ע״י ההורים, ממודרים ולא מבינים במה זה כרוך.

  4. את דמי הכיס לקטנים תנו פיזית באופן שבועי, עשו טקס קטן. חשוב שירגישו את הכסף. עם הגדולים ניתן כבר לתת באופן חודשי בדומה לאופן מתן שכר עבודה.


דמי כיס לילדים - מה לעשות ולא לעשות
דמי כיס לילדים - מה לעשות ולא לעשות

דמי כיס לילדים - מספר כללים לעשה ואל תעשה

  1. נגמר להם הכסף והם מבקשים מכם מקדמה על חשבון שבוע הבא? מצוין. זו ההזדמנות שלנו להסביר להם את המשמעות של מסגרת תקציבית והחשיבות שלה. הסבירו להם שהתקציב לשבוע זה הסתיים ושעליהם כעת להמתין לשבוע הבא. ככה אנחנו למעשה מרוויחים פעמיים- גם דחיית סיפוקים וגם הבנה של מסגרת. מניסיוני רבים מהם יעברו כעת למוד של חסכון, חלקם גם יציגו אפילו ניצנים ראשונים של התנהגות קמצנית. זה בסדר הם ילמדו לאזן את זה עם הזמן.

  2. אין הלוואות! אתם המאמנים שלהם להתנהלות כלכלית אחראית אז תנו להם ללמוד ולהתמודד בעצמם ותנו להם להבין שהלוואה היא לא כלי לגיטימי לצריכה. הסבירו להם מדוע חשוב להבא להסתכל קדימה ולתכנן בהתאם למסגרת התקציבית שהגדירו.

  3. עודדו אותם לחסכון - הסבירו להם את החשיבות ביצירת חסכון ועודדו להפריש חלק קטן מהסכום לטובת העניין. (נתתם 10 ש״ח לשבוע? שיעבירו 8 ש״ח לקופת צריכה ו 2 ש״ח לקופת החסכון). אפשר גם להגדיר יחד איתם מטרה משמעותית מעט רחוקה, מעט יקרה יותר ועשו יחד איתם את הדרך לשם. הסיפוק במקרה הזה יהיה אפילו גדול יותר. אנחנו אוהבים לעמוד ביעדים וזה מחזק אותנו כאנשים.

  4. אל תקשרו בין מטלות הבית לבין התקציב החודשי, פשוט אין קשר. ילדים צריכים להשתתף במטלות ללא כל קשר לכסף. אם אנחנו רוצים ללמד אותם לנהל תקציב זה לא נכון שנקשר להם בין מטלות להוצאות.

  5. אל תענישו אותם דרך דמי הכיס. כמה לתת דמי כיס לילדים לא קשור להתנהגותם - זה לא נכון וגם פוגם בכם וחוטא לשיטה. לא כדאי לכם לייצר קשר כזה. גם אנחנו לא נענשים בשכר על התנהגות לא טובה בעבודה, נכון יכולים לפטר אותנו אבל לא יגעו לנו בשכר, כך גם במקרה של הבייביז, התנהגות לא מקובלת תטופל באופן התנהגותי ולא באמצעות דמי הכיס שלהם.

מתעניינים בכסף, כלכלה וחסכון? כאן תמצאו קישורים נוספים שעשויים לעניין אתכם:


לשאלות נוספות, ופרטים נוספים על ייעוץ כלכלי למשפחות, צרו איתנו קשר ונשמח לסייע בכל.


3,011 צפיות
bottom of page